|

|

Jak wygląda budowa dróg betonowych?

Chociaż dróg betonowych w Polsce nadal jest zdecydowanie mniej niż tych z nawierzchnią bitumiczną, te pierwsze nie są niczym nowym. Beton na szeroką skalę zaczęto bowiem wykorzystywać do budowy dróg jeszcze w okresie międzywojennym. Jakie są największe zalety nawierzchni betonowej i jak się ją tworzy?
Budownictwo drogowe to wieloetapowy proces, który wymaga planowania, przewidywania i precyzji w realizacji bez względu na to, jakie nawierzchnie się tworzy. W Polsce największą popularnością przez cały czas cieszą się drogi bitumiczne nazywane potocznie asfaltowymi, ale z roku na rok przybywa nawierzchni betonowych. Obecnie mamy około 1000 km tras wykonanych z betonu.

Dlaczego coraz chętniej sięgamy po ten materiał?

Chociaż budowa dróg betonowych jest nieco bardziej skomplikowana niż asfaltowych, beton ma kilka niewątpliwych zalet. Nawierzchnie betonowe:

– charakteryzują się dużą odpornością na obciążenia i zdolnością przenoszenia tych obciążeń,

– wpływają na skrócenie drogi hamowania,

– zapewniają lepszą widoczność ze względu na jasny kolor,

– rzadziej wymagają remontów, ale trzeba pamiętać, że remonty dróg betonowych są dość trudne do przeprowadzenia,

– mają mniejsze opory toczenia niż asfaltowe,

– nadają się w pełni do recyklingu,

– nie ulegają koleinowaniu.

Te wszystkie czynniki powodują, że nawierzchnie betonowe kładzie się przede wszystkim na drogach ekspresowych i szybkiego ruchu, gdzie notuje się duże obciążenia wynikające z codziennej eksploatacji oraz potrzebę zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa użytkowania.

Konstrukcje powierzchni przemysłowych, konstrukcje drogowe asfaltowe, betonowe i tłuczniowe oraz roboty drogowe także na nawierzchniach betonowych wykonuje m.in. firma Radpol: https://rad-pol.pl

Jak buduje się konstrukcje drogowe betonowe? Proces budowy drogi zaczyna się od planowania i projektowania. Gdy projekt jest gotowy, przystępuje się do tak zwanych prac ziemnych, które obejmują wytyczenie trasy, usunięcie wierzchniej warstwy gleby oraz stworzenie wykopów i nasypów, czyli formowanie profilu drogi.

Następnie tworzy się podbudowę – warstwę nośną drogi składającą się z kruszywa albo mieszanki mineralnej, która odpowiada za przekazywanie obciążeń i zapewnia właściwy drenaż.

Kolejny etap w przypadku nawierzchni betonowych to zbrojenie. Zbrojenie w postaci statek albo prętów stalowych układa się na podbudowie i przymocowuje do niej. Ma ono za zadanie zwiększyć wytrzymałość całej konstrukcji. Uwaga – czasami wykorzystuje się nawierzchnie bez zbrojenia.

Gdy zbrojenie jest gotowe, wylewa się mieszankę betonową. To kluczowy moment w budowie drogi. Mieszanka jest przygotowywana poza placem budowy, transportowana przy użyciu specjalistycznego sprzętu, wylewana i równomiernie rozprowadzana na całej powierzchni.

Na tym jednak prace się nie kończą. Wylany beton trzeba jeszcze zagęścić. Do tego celu używa się walców lub płyt wibracyjnych, które eliminują pustki powietrzne. Wtedy, gdy beton jest gotowy, wyrównuje się go i pozostawia do utwardzenia.

Ostatni etap to tak zwane wykończenie, czyli tworzenie szczelin dylatacyjnych, malowanie oznaczeń, montaż barier ochronnych, oświetlenia i innych elementów. Tak przygotowana droga może przejść odbiór techniczny i zostać oddana do użytkowania.

+ posts

Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach budowlanych i zrównoważonym rozwoju urbanistycznym. Z pasją śledzi najnowsze trendy w architekturze oraz innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne. Po godzinach zgłębia historię architektury i jej wpływ na rozwój społeczności miejskich.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *